image-slider-3

Teboekstelling

U kunt ervoor kiezen om uw boot of schip te laten registeren in de openbare registers van het kadaster. Teboekstellen noemen wij dat. Dit is niet altijd verplicht, maar wel aan te raden. Door de teboekstelling wordt het eigendom vastgelegd en krijgt u een bewijs van inschrijving. Uw boot of schip krijgt een brandmerk, een uniek nummer waaraan uw vaartuig te identificeren is.

 

Voordelen teboekstelling

Niet voor niets raden wij de teboekstelling aan, ook als dit niet verplicht is. Deze handeling biedt namelijk meerdere voordelen:

  • Bij eventuele diefstal is direct te achterhalen wie de rechtmatige eigenaar is.
  • Op uitsluitend te boek gestelde boten of schepen kan een hypotheek worden aangevraagd.
  • Na het teboekstellen kan er een zeebrief aangevraagd worden voor het bevaren van internationale wateren.
  • Teboekstellen is praktisch als u een boot of schip in aanbouw heeft op een scheepswerf.
  • Bij faillissement van de werf, kunt u aantonen dat het casco van u is en dus niet onder dit faillissement valt.

Dit doen wij voor u

Als u er niet zeker van bent of u uw boot of schip te boek wilt laten stellen, sluiten wij graag eerst voor u uit of dat in uw geval wel of geen verplichting is. Schepen met een waterverplaatsing van meer van 10m³ vallen bijvoorbeeld onder de verplichting, maar dat is niet het enige criterium. Met plezier duiken wij in de complexe wetten en regels die de wet, het kadaster en andere instanties voorschrijven.

Besluit u, al dan niet verplicht door de wet, voor teboekstelling te kiezen? Dan passen wij onze expertise en ervaring toe om de procedure zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Dát is waar wij goed in zijn!

 

Het scheepsregister van het kadaster

Bij een teboekstelling wordt uw boot of schip ingeschreven in het scheepsregister van het kadaster. Dit is een openbaar register dat door iedereen is in te zien, ook de gegevens van uw boot of schip. Denk hierbij aan verschillende afmetingen en andere kenmerken, de eigenaar en of er eventuele hypotheken aan verbonden zijn.

 

Laat u niet in de boot nemen, ga voor zekerheid!

Drie keer scheepsrecht?

Het getal 3 speelt een belangrijke rol in de scheepvaart.
Een kapitein was vroeger verplicht om zijn bemanning
drie maaltijden per dag te geven. Wie zich
had misdragen, kon drie slagen met een plank krijgen.
Er waren drie getuigen nodig om iemand ter dood
te veroordelen aan boord.
Drie keer was dus het scheepsrecht

Vraag het de Scheepsnotaris!

Hoe zit dat nu ook al weer met brandmerken?
Wat is een teboekstelling?
Welke papieren heb ik nodig?
Met de Scheepsnotaris vaart u een rechte koers.
Duidelijkheid, eerlijkheid en professionaliteit voorop.
Heeft u vragen? Stel ze ons! Wij helpen u